Disciple Making Movements

Så kallade Disciple Making Movements (DMM) blir alltmer uppmärksammade världen över. Bland annat i Lausannerörelsens rapport The state of the great commission. Enligt rapporten växer antalet DMMs exponentiellt världen över. Man räknar med att det globalt finns 100 miljoner lärjungar i den här typen av rörelser och över 8 miljoner församlingar. För att räknas som en DMM behöver en rörelse 1) bestå av minst fyra generationer lärjungar, 2) vara växande och dynamisk, 3) bestå av minst 1000 lärjungar eller 100 församlingar.

Även om de som arbetar med DMM så klart menar att de bygger på principer från Nya Testamentet spårar de flesta ursprunget till fenomenet till Indien i början av 90-talet. 1994 tog Victor John initiativet till ett nytt arbete där man istället för att försöka få folk att komma till kyrkan planterade evangeliet ute bland människor. I takt med att människor kom till tro gjorde man lärjungar som i sin tur gjorde lärjungar. Idag består rörelsen (eller rörelserna) i Indien av fler än 20 miljoner nya lärjungar, de flesta med hinduisk, men också många med muslimsk bakgrund. I den här bloggposten från 2013 beskriver jag rörelsen i Indien ytterligare. För den som vill läsa mer kan jag varmt rekommendera boken som Dave Coles skrivit tillsammans med Victor John och som också finns översatt till svenska: Väckelsen i Bhojpuri.

En annan mycket spännande rörelse startades av Aila Tasse i Kenya. Han deltog 2005 på en DMM träning där han fick höra talas om rörelsen i Indien och fick tro och övertygelse för att något liknande var möjligt i Kenya och länderna omkring. Idag har Lifeway ministries gett upphov till ett antal olika rörelser med miljontals lärjungar i länder som Kenya, Etiopien, Uganda, Rwanda, Burundi, Tanzania etc. Det finns en relativt nyutgiven bok om rörelsen i östra Afrika som Dave Coles har skrivit tillsammans med Aila Tasse: Cabbages in the Desert: How God Transformed a Devout Muslim and Catalyzed Disciple Making Movements among Unreached Peoples

Disciple Making Movements är något som i allra högsta grad även sker i muslimska delar av världen. David Garrison kom 2014 ut med boken A Wind in the House of Islam. Där presenterar han resultatet av en omfattande undersökning som han tillsammans med sina medarbetare har utfört på så kallade DMMs bland muslimer världen över. För att få definieras som rörelse i Garrisons undersökning behöver den bestå av minst 100 nya församlingar eller 1000 döpta personer med muslimsk bakgrund. Garrisons forskning omfattade hela den muslimskt dominerade världen och han kunde identifiera 82 sådana rörelser i samtliga 9 regioner som han delat upp undersökningen i (Nordafrika, Västafrika, Östafrika, den arabiska världen, den persiska världen, ”Turkestan”, västra Sydasien, östra Sydasien och den Indo-Malaysiska regionen). Två av dessa rörelser ägde rum under 1800-talet, 11 under 1900-talet och ytterligare 69 sedan år 2000 och framåt. Bedömningen är att totalt mellan två och sju miljoner människor har låtit döpa sig i någon av dessa rörelser. Garrison har genom sin forskning visat på en missiologisk händelseutveckling i de muslimska delarna av världen under 2000-talet som är utan motstycke.

Vad kännetecknar Disciple Making Movements? Jag skulle vilja lyfta fram fyra saker.

  1. Lydnadsbaserat lärjungaskap. Victor John och andra föregångare inom DMM menar att vi behöver växla om från kunskapsbaserat lärjungaskap till lydnadsbaserat lärjungaskap. Kärnan av missionsbefallningen är att göra lärjungar. Enligt Jesus innebär det att ”lära dem att hålla allt vad jag har befallt”. Att göra lärjungar innebär alltså att lära människor att omsätta Jesus instruktioner i praktisk handling. I DMMs världen över finns ett mycket starkt fokus på att tillämpa det man lär sig i vardagslivet.
  2. Stark betoning på att dela vidare. Jesus sa till sina lärjungar att ge som gåva det de hade fått som gåva. Detta är en viktig princip i DMMs. Enligt Victor John uppmuntrar de alla människor: sökare, nya lärjungar och mogna lärjungar, att alltid dela med sig av det som Gud gör i deras liv. Oavsett hur litet eller stort det är. Det Gud gör och det man lär sig i efterföljelsen av Jesus ska delas vidare. Det skapar öppnar upp för att samma sak kan få ske i fler människors liv och rörelser av lärjungar som gör lärjungar.
  3. Enkla församlingar. I DMMs ser man alla utombibliska krav på hur en församling bör se ut som hinder för rörelser. Därför vill man skala av kyrkliga traditioner och låta gemenskaper av nya lärjungar få upptäcka hur församling tar sig uttryck från Nya Testamentet. Ofta talas det om att det man gör behöver vara enkelt och reproducerbart för att det ska gå att multiplicera. De enkla församlingar som växer fram i DMMs har inte anställda, inga kyrkbyggnader, och oftast ingen budget eller verksamhet på det sättet som man tänker sig i mer traditionella församlingar. Ofta talas det om att man vill se ”kaninförsamlingar” växa fram istället för ”elefantförsamlingar”. Vad händer om man stänger in en hanelefant och en honelefant i ett rum och ger dem allt de behöver under tre år? Ut kommer förmodligen tre elefanter. Vad händer om man gör samma sak med två kaniner? Om du öppnar dörren efter tre år bör du springa för ditt liv! Ut väller miljontals kaniner!
  4. Discovery Bible Studies. I nästan samtliga DMMs som vi känner till tillämpas induktiva bibelstudier. Alltså att man läser bibelns texter och låter texterna sätta agendan. Den vanligaste modellen för detta är det som har blivit känt som Discovery Bible Studies (DBS). På svenska brukar det kallas Upptäckande Bibelläsning eller Upptäckande Bibelsamtal. Det handlar helt enkelt om att läsa en bibeltext och samtala utifrån frågorna: 1) Vad står det? 2) Vad betyder det? 3) Vad behöver jag och du göra? 4) Till vem kan jag och du dela vidare det vi lär oss? Läs mer om DBS här.

Jag är oerhört glad över att fler och fler upptäcker att Guds rike är tänkt att fungera som en rörelse av lärjungar som gör lärjungar. Sverige och Europa består av helt andra typer av kontexter än Indien, Afrika eller de muslimska delarna av världen. Samtidigt är jag övertygad om att det är möjligt att få se evangeliet ta fart genom lärjungar som gör lärjungar även här. Nu behövs pionjärer som på varje plats, i varje folkgrupp och i varje subkultur kan plantera evangeliet och göra lärjungar för att få se Disciple Making Movements i varje del av vårt mångkulturella och mångreligiösa samhälle.

Det är det jag lever för. Vill du vara med?

Lämna ett svar